Jó, ha tudod


Vizsgafelkészítő TESZT ajándékba!


Iratkozz be a 2017. év júliusi képzéseire, és ajándékba kapod az online hatósági vizsgafelkészítő tesztet, mely 100%-ban megegyezik az elméleti vizsgán előforduló kérdésekkel.


Egy kicsit a KRESZ -vizsgáról és annak menetéről:



Néha feleslegesen idegeskedsz az elméleti vizsga előtt!
Igen, rengeteg kérdés van, és tudom, időnként nehezen lehet értelmezni, de ha nem kapkodod el a válaszokat, akkor nagyobb az esélyed a sikeres vizsgára.


Nos, kezdjük az elején! Felébredtél reggel, éjjel persze alig aludtál...  :(


1. Amennyiben tudsz, egyél valamit!
Azonban, ha az ételt látni sem bírod az idegesség miatt, legalább egy kis  csokit vegyél magadhoz , mert a csokoládé csökkenti a szorongást, a depressziót és a stresszhormonok szintjét.
2.  Nem kell kiöltöznöd ünnepi ruhába, de azért figyelj oda egy kicsit!
Normális, kényelmes és tiszta ruhát válassz!  Hogy mi a normális? Nyilván mindenkinek más. A feltűnő és az extrém ruhákat egy kicsit szorítsd háttérbe, mégiscsak vizsgázni mész. Biztos így is találsz valamit, amiben szép, esetleg sármos és egyben divatos is leszel.
3.  A vizsga kezdete előtt 10–15 perccel mindenképpen érkezz meg!
Ha nem is sikerül korábban odaérned, akkor se késs  még 1 percet sem, mert nem vizsgázhatsz!  A várakozóban megtalálod kifüggesztve a vizsgázók névsorát, ellenőrizd le, hogy tényleg szerepel-e rajta a neved! (Néha adminisztrációs okok miatt hiba csúszhat a névsorba.)
4.  Amikor elérkezett a vizsgaidő,  név szerint fognak szólítani.
Leellenőrzik a papírjaidat, majd megmutatják, hogy melyik számítógép elé kell leülnöd. Ha eddig nyugodt voltál, itt már a szíved biztosan a torkodban dobog.
5.  Miután mindenki elfoglalta a helyét, a vizsgabiztos szól hozzátok pár szót, majd megkér, hogy ellenőrizd le a monitoron lévő adataidat.
Ezután már indul is a vizsga.  Érintőképernyős monitorok vannak, így nem kell bíbelődnöd az egérrel.
6.  Az összes kérdés megválaszolására  55 percet vehetsz igénybe.  Minden kérdéshez 1 percet használhatsz fel. 45 db 1 pontos és 10 db 3 pontos kérdés van.


Tippek:


  • Ne siess, itt nagyon hosszúnak tűnik az 1 perc! A legtöbb sikertelen vizsga oka a gyorsaság. Sokan csak 10–20 másodpercet szánnak a gondolkodásra, így 30 perc alatt végeznek az egész kérdéssorral. Minek ez a rohanás?
  • Ne figyeld, hogy mennyi kérdés van hátra, mert az csak idegesíteni fog. Legyen meglepetés, hogy vége van!
  • Ne a másodpercek múlását figyeld a képernyőn, mert az elvonja az idődet a gondolkodásról!
  • Olvasd el többször is a kérdést és a válaszokat, mert a vizsgadrukk miatt félreértheted!
    Ha így sem tudod a helyes választ, akkor használd a „TOVÁBB” gombot. Ne félj, a kérdést majd visszakapod a végén a felhasználatlan idejével együtt. Azért érdemes     továbbléptetni, mert a későbbiekben kapott kérdések rávezethetnek a helyes megoldásra.
  • A 3 pontos kérdéseknél nagyon koncentrálj, mert — a tapasztalatok alapján — ha egy ilyet elrontasz, akkor valószínű, nem sikerül a KRESZ vizsgád.
    Ez persze nem törvényszerű, de ha 10 hibapontból 3 pontot veszítesz egy kérdéssel, akkor már csak 7 db 1 pontos választ ronthatsz. Arról már nem is beszélek, hogy 2 db 3 pontos kérdés rontásával mennyire lecsökkent az esélyed. Általában a forgalmi szituációk érnek 3 pontot.
7.  És most jön a legizgalmasabb!
Az utolsó megválaszolt kérdésed után megjelenik az eredményed a monitoron.
Megtudhatod, hogy mennyi pontot „gyűjtöttél” és ez elegendő volt-e a sikeres vizsgádhoz, vagy nem. Ezenkívül az összes kérdésed sorszámát is láthatod, amin piros X-szel jelzik a rontottakat. Ezeket a kérdéseket megtekintheted, erre természetesen itt is 1 perc áll rendelkezésre. Érdemes visszanézned őket, később még jól jöhet :)



Egy kicsit a forgalmi vizsgáról és annak menetéről...



Nyugi! Csak vezetgess! Ha nem sikerül, nem szégyen!
Nehéz összpontosítani egy kezdőnek 40–50 percig úgy, hogy az utak tele vannak szabálytalankodókkal. Éppen ezért, még „lesni” sem igazán érdemes, mert félrevezetnek. Ő tovább megy, neked meg sikertelen lesz a vizsgád!  


Kezdjük most is az elején! Felébredtél, de már megint nem aludtál eleget… :)


Most már azt is tudod, hogy az elméleti vizsga izgalma ehhez képest semmi sem volt. De amit még nem tudsz, az az, hogy a forgalmi vizsga izgalma meg sem közelíti az első önálló vezetés pánikhangulatát!


Folytatom!


1.  Tuti, hogy nem bírsz enni. Már említettem, hogy csoki, csoki, csoki!
2.  Ismét oda kell figyelned az öltözködésre, mert itt már személyes kapcsolatba kerülsz a „saját” vizsgabiztosoddal.
Egyáltalán nem mindegy, milyen benyomást keltesz. A tiszteletet már azzal is megadod, ha normálisan felöltözöl. Nem túl rövid, nem túl szakadt, nem túl kivágott és nem koszos. Ami ezen kívül esik, az pont jó lesz :)))
3.  Az oktatóddal megbeszélt időpontban érkezz!
Ha lekésed a kiírt időpontot, nem vizsgázhatsz. Nem sikertelenséget írnak a jegyzőkönyvbe, hanem NJM. Ez azt jelenti: „nem jelent meg". Szerencsésebb, ha tudsz még egy órácskát vezetni vizsga előtt. Ez igazán sokat segít a ráhangolódásban!!!
4.  Két módon indulhat a vizsga:
    a) Teremben, asztalnál ülve
  • Mutatkozz be a vizsgabiztosnak, ha lehet, kézfogás kíséretében!
  • Kérésére add át a papírjaidat!
  • A vezetési kartonodat az oktatód adja át ellenőrzésre.
  • Ezután ki kell választanod egy tételt, azaz a saját Vizsgaminősítő lapodat, amit alá is kell írnod.
  • A vizsgabiztos elmondja a lapon szereplő feladatokat, amiket a forgalmi vizsga alatt kell teljesítened. Ne koncentrálj, úgysem tudod megjegyezni! :) Nem is a Te dolgod, hanem az oktatódé! Még pár jó szót intéz hozzád, aztán indultok az autóhoz.
    b) Szabadban, ácsorogva
Minden ugyanúgy történik mint a teremben, csak az autó mellett álltok, esetleg benne ültök. Mi a különbség? Sok! Nap, szél, eső, hó, hőség és fagy!
  5.  Elkészülni, vigyázz, kész, rajt!
Az első feladat — amit be kell mutatnod — az autó biztonsági ellenőrzése. Ennek van egy szép hosszú neve, de szerintem már tudod, hogy mit jelent.


Tipp:


  • Ne kapkodj, ne siess, mert kihagysz valamit, és már be is fejeződött a vizsgád! Amikor az ellenőrzésen hiba nélkül túljutottál, mindhárman elfoglaljátok a helyeteket az autóban

6.  Kulcs elfordít, indulás!
Legyél szíves vegyél levegőt! Fontos! :))  A forgalmi vizsgán is 10 hibalehetőséged van. Ha azt akarod bebizonyítani, hogy profi vagy, akkor nem fog sikerülni. Arról győzd meg a vizsgabiztost, hogy tejfelesszájú vezetőként figyelmes és udvarias közlekedő vagy, aki nagyon igyekszik betartani a szabályokat!
7.  Az oktatód lesz a GPS-ed.
Ahogy eddig is, most is Ő mondja neked az útvonalat és a teljesítendő feladatokat. Kicsit szakszerűbb, kicsit visszafogottabb lesz a vizsga miatt, de érteni fogod.


Tanácsok:


  • Ne felejtsd el a féket leellenőrizni indulás után!
  • Mindig lassabban menj, mint a többi autós!
A forgalom ritmusával való haladás nem azt jelenti, hogy nyomnod kell a gázt a felső  sebességhatárig. 50-es táblánál menj 45-km/h, 70-es táblánál 55–60 km/h, 30-as  táblánál 25 km/h sebességgel! (Ne felejtsd, a reakcióidőd még nem az igazi!)
  • Ugrálj örömödben, ha piros lámpát kapsz!
Az idő halad, az autód áll, és így bőven van időd megfigyelni a kereszteződést és az azt követő útszakaszt.
  • Ne „buktasd meg" magad!
Ne azzal foglalkozz, hogy mit rontottál el, mert a következő 5 percben óriásit tévedhetsz emiatt, és egyből vége lesz a vizsgádnak! Ha visszafelé jár az agyad, ki oldja meg az előtted lévő helyzeteket? Ne azon törd a kobakod, hogy a vizsgabiztos mit szól hozzá! Lehet, hogy észre sem vette? Lehet, hogy nem volt jelentősége?
  • Ne hozz frászt a vizsgabiztosra!
Ha fél a vizsgabiztos, annak nem lesz jó vége! Ő kényelmesen, nyugisan, biztonságosan szeret  autózgatni. Kerüld a váratlan, hirtelen, utolsó pillanatban történt dolgokat, mert azok nagyon ijesztőek tudnak lenni! Az sem baj, ha ügyelsz arra, hogy fékezésnél ne essen mindig a nyakadba! :)
  • Tolatásnál mindig nézz hátra!
Ezt nagyon szigorúan veszik. Ettől még tájékozódhatsz a visszapillantó tükrök segítségével, de a fő irány a hátsó szélvédő.
  • „Mehetünk visszafelé”!
Ha véletlenül meghallod ezt a mondatot a vizsgabiztostól, eszedbe se jusson megnyugodni és kiengedni! Ez annyit jelent lefordítva, hogy félidőnél jársz!  A visszafele vezető úton ugyanúgy hibázhatsz, és az ugyanúgy beleszámít a vizsgádba.
  • Mindentől és mindenkitől ajtónyitásnyi távolság!
Ne a vizsgán akard bebizonyítani, hogy tökéletesen „érzed” az autót! Nem kell mindenhova bepréselni magad!
Ne csak az autó testét vezesd, hanem a két külső visszapillantó tükröt is, mert nem árt, ha a vizsga végéig a helyén maradnak! :)
Még valami! Ha nincs ajtónyitásnyi helyed a szembejövő autó és a parkoló autók között, akkor állj meg! Majd a másik, ámde tapasztalt autós megoldja helyetted, és ezután megkönnyebbülten folytathatod a forgalmi vizsgát.

 

8.  Nem baj, ha lefullad az autód!
A probléma inkább akkor kezdődik, amikor elkapkodod a következő elindulást is, és ismét lefulladsz. Jön a pánik és a feladom! Miért kéne gyorsan elindulnod, amikor mindenki arra számít, hogy lassan indulsz, mint egy tanuló?
Arra is gondolj, hogy a vizsgabiztos súlya is további 70–110 kilogrammal terheli meg az autót, amitől nehezebb lesz az elindulás számodra. Csak egyetlen megoldás van: lassabban, óvatosabban, nyugodtabban indulj!
9.  Itt a vége!
A biztonsági övet kapcsold ki, és ha lehetséges, fordulj hátra a vizsgabiztos felé! Értékelni fogja a vezetésedet. Elmondja a pozitív és a negatív észrevételeit is, majd közli a végeredményt. Ennek megfelelően kitölti a minősítő lapodat, aminek a másodpéldányát megkapod.
a) Amennyiben ügyes voltál és a kiindulás helyszínére értél vissza, 99%, hogy sikeres vizsgát tettél. Abban az 1%-ban még benne van, hogy az utolsó pillanatban csináltál valami őrültséget.
b) Hogyha vizsga közben állít félre a vizsgabiztos, akkor nagy a baj. Sikertelen lett a vizsgád. Ezután te már nem vezetheted az autót, helyet kell cserélned az oktatóddal.


Közkívánatra! forgalmi vizsgadíj...


Nincs olyan tanulónk, aki ne morogna a 11.000 forintos vizsgadíjon. De ez még csak a kezdet!
A döbbenet akkor tetőzik, amikor közöljük, hogy ezen felül még az óradíjat is ki kell fizetnie.
De miért? – hangzik fel a szemkikerekítéssel együtt járó kérdés.
Nagyon egyszerű oka van!
A vizsgadíj összegébe nem tartozik bele az autó használata. Ebből az összegből nem kap az oktató semmiféle kompenzációt. Ez az összeg teljes egészében a hatóság pénze.

Hogy miért ennyi? Csak!

 


Egy kicsit a vizsgabiztosokról…


Még egy kis „apróság”! Sokan kérdezitek a forgalmi vizsgátok napján, hogy milyen a vizsgabiztos, akihez kerültetek.
Azt kell, hogy mondjam: a vizsgátok szempontjából teljesen mindegy.
Ő egy ember, aki a munkáját végzi, miközben arra ügyel, hogy megfelelő képzettségű emberek kerüljenek az utakra. Egy ember, akinek lehetnek jó és rossz napjai.
Van köztük barátságos és mogorva, mosolygós és rideg, kioktató és segítőkész, beszélgetős és csendes, zárkózott, illetve laza, modortalan és udvarias. Ha bármelyik tulajdonsággal találkozol, ne foglalkozz vele, mert ez a viselkedés nem a személyednek szól. Ő ilyen! Még a McDonald’s-ban is ilyen :)

És az sem érdekli, hogy milyen vagy Te!


Legyen olyan, amilyen, téged ez ne foglalkoztasson, mert Ő szigorúan papírból dolgozik! Előtte van sablonként a minősítő lapod, s annak alapján értékeli a teljesítményed. Ha hibázol, odakarcol egy vonalkát.

Jobb neked, ha mosolyogva teszi? Inkább legyen egy hivatalos légkörű, ámde sikeres vizsga, mint egy mézesmázos hangulatban eltöltött sikertelen.


Mindemellett tudom, látom, tapasztalom, hogy az oldottabb atmoszféra jó hatással van a vizsgázóra. Az első 5 percben!!! Az eredményt egyáltalán nem befolyásolja a „jófejség”. Sőt! Az ember hajlamos ilyenkor egy kicsit felületessé válni, mert az hiszi, hogy…


Ne hidd!!!


Mutasd meg, hogy milyen sokat tanultál, tegyél meg mindent annak érdekében, hogy egy jó összkép alakuljon ki rólad, és felejtsd el a hátad mögött ülő ember jellemvonásait, ha szimpatikus, ha nem!
Amennyiben nem sikerülne a forgalmi vizsga, ne törj össze! Lehet, hogy a vizsgabiztos akkor mentette meg az életedet!


Sok sikert! Találkozunk az utakon!  



Az 580 km...

 

Az 580 km kötelező menettávolságot 40–50 óra alatt lehet teljesíteni Budapesten. Bizonyos esetekben a 60 órát is elérheti. A kötelezően előírt minimum óraszámon belül (30 óra) lehetetlenség levezetni.
Azaz egy esetben igen, ha az oktató semmi mást nem csináltat veled, csak a gázpedál kezelését gyakoroltatja forgalommentes utakon. Az órák és a kilométerek ugyan peregnek, de a budapesti forgalomhoz ennek semmi köze, pedig óriási előnyt jelent — a későbbiekben is — ha az oktatási folyamat alatt kerülsz minél több közlekedési káoszba, és már itt megtanulhatod kezelni a váratlan és meglepő helyzeteket. Óránként 4-5 sávváltás, 30 elindulás, 80 fékezés, váratlan jobbkezes utcák, valamint a visszapillantó tükör figyelése 10 másodpercenként stb.
Városból kivezető utakon, „kihalt lakótelepeken” nem igazán lehet ezeket gyakorolni.